Mockarutor / Kärleksmums / Snoddas



Klassiska mockarutor som även kallas kärleksmums. Mjuk kaka som bakas i långpanna och glaseras med en chokladglasyr. Mycket goda rutor.


Tid: 1 timme, varav 30 minuters arbete

ca 15-30 st beroende på hur stora rutor man skär

Du behöver:

  • 150 g smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 msk kakao
  • 1 ½ dl mjölk
  • 4 ½ dl vetemjöl

Glasyr:

  • 50 g smör eller margarin
  • 3 msk starkt kaffe
  • 1 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 dl florsocker

Garnering:

  • 1-2 dl kokosflingor

Gör så här:

Smält smöret/margarinet och låt svalna.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Kakaon kan siktas om den är klumpig. Vispa snabbt ihop med elvisp.

Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta matfettet. Vispa försiktigt snabbt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta hastighet.


Bred ut smeten i en form ca 40 x 32 cm med minst 3 cm hög kant som du antingen smörjt med matfett och bröat med ströbröd eller kokosflingor eller också klätt hela formen med bakplåtspapper.


Grädda nederst i ugnen (första falsen) i 225 grader i 10-15 minuter.


Gör glasyren. Smält smör eller margarin i en kastrull. Rör ner kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker till en jämn smet.

Bred den varma glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm. Strö över kokosflingor.


Låt stå och stelna. Skär kakan i fyrkantiga bitar.


detta recpet brukar jag & älskling göra varje gång man kommer på att man är super sugen på något gott, men inte orkar gå till affären ;) haha. men idag så kommer erika&miliam tror jag, så då blir det att bjuda på detta då med tror jag :) inte för att miliam äter det, men erika gör :D haha.


Kommentarer
Postat av: Erika - mamma till miliam

haha joooo jag äter det mer än gärna ;D.



svar frånmin blogg: jo klippa mig ska jag ;) haha hoppas det blir bra ^^



puss<33

2008-10-15 @ 13:04:42
URL: http://eriikabjoorkman.blogg.se/
Postat av: johanna

åhh, jag saknar dig också!

haha, vi har ju pratat om att träffas nån gång, men det har inte blivit av:O! vi får ta tag i det ju :D

men någon helg snart?? jag kan typ när som helst, så får vi kolla med dom andra med. (:

vilka är "dom andra" tkr du? ;) haha

puss på dig sunshine<3

2008-10-15 @ 14:39:39
URL: http://diaryofanobody.blogg.se/
Postat av: Karro

Nä precis så länge dom inte är regelbunda eller gör jätte ont såäre lugnt. Men i v 35 fick jag så täta. Att när jag var på koll på förlossningen hade det startat men det avtog för sig själv. Hoppas det går bra för er:)

2008-10-15 @ 14:49:05
URL: http://karroh.blogg.se/
Postat av: johanna

jaa det låter bra, haha:D

säg till när du kan och har lust bara :D!

vi får prata om det snart, så att det verklgien blir av och att vi inte bara snackar en massa igen (;

2008-10-15 @ 15:26:41
URL: http://diaryofanobody.blogg.se/
Postat av: karro

28/10 :) så den kan ju komma närsomhelst nu:)

2008-10-15 @ 15:52:38
URL: http://karroh.blogg.se/
Postat av: johanna

hahaha, alla kan ju inte säga "säg till när du kan" haha xD

men jag kan prata med några av dom andra om en helg så kan vi kolla sen (:

insåg nyss att du gått mer än halva tiden:O shit, vad fort det har gått!:O

då börjar du bli en riktig liten tjockis nu ?:D haha!

pussis <3

2008-10-15 @ 20:14:54
URL: http://diaryofanobody.blogg.se/
Postat av: SARA - MISSCUPCAKE

åh gud vad gott!

2008-10-24 @ 13:04:05
URL: http://smithersmorrison.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0